S-au făcut primele buletine electronice, în județul Olt. „Intrăm în normalitate”

Direcția Județene de Evidenţă a Persoanelor Olt, instituție aflată sub autoritatea Consiliului Județean Olt, a făcut joi, 5 iunie, primele cărți electronice de identitate. La nivelul Direcției Județene de Evidenţă a Persoanelor Olt se pot adresa toți oltenii, iar la nivelul SPCLEP Slatina pot solicita noile acte de identitate cetățenii din municipiul Slatina și din localități arondate – Brebeni, Bälteni, Corbu, Coteana, Curtișoara, Cungrea, Icoana, Ipotești, Milcov, Movileni, Oporelu, Perieți, Priseaca, Schitu, Teslui, Valea Mare şi Vergulensa.

Printre oltenii care au solicitat cărțile de identitate electronice au fost și doi copii de 10 și 12 ani. Tatăl copiilor a precizat că noul sistem înseamnă de fapt o normalitate.

De acum încolo, va fi foarte ușor, pentru că toate actele vor fi în sistem, totul o să meargă foarte bine. Intrăm în normalitate, de abia așteptam să scăpăm de cărțile de identitate vechi, să fie totul mai simplu. Copiii au 10 și 12 ani și am ales să le facem buletine electronice. Venisem să le facem pașapoarte și am aflat că le putem face carte de identitate și până în 14 ani, este mai ușor să călătorim, poate ține loc și de pașaport în UE, a spus un oltean, care a venit pentru a le face buletin electronic celor doi copii ai săi.

Directorul DJEP Olt, Nicolae Martin, a precizat că joi, până la prânz, au avut zece solicitări.

„Noi am terminat de făcut ultimele teste pe la ora 9.00, am decis să deschidem la ora 10.00, ca să ne obișnuim cu cetățenii. Au fost primii sosiți, primii serviți. Am primit vreo zece cereri la nivel de Direcție Județeană, până în acest moment (ora 12.00), astăzi și mâine este primul sosit, primul servit, dar, începând de marți, lucrăm doar cu programare online”, a spus Directorul DJEP Olt.

Pe parcursul lunii iunie 2025, emiterea CEI și CIS va fi extinsă etapizat şi în cadrul SPCLEP Balș, Caracal, Corabia, Scorniceşti, Drăgăneşti Olt, Piatra Olt, Ghimpețeni, Gostavățu şi Dobroteasa.

Cartea Electronică de Identitate conține, în format tipărit, următoarele informații: față – denumirea statului emitent; tipul documentului; numele și prenumele titularului; sexul; cetățenia; data naşterii; codul numeric personal; numărul documentului; data expirării; semnătura olografă şi imaginea facială; verso – data emiterii şi autoritatea emitentă; zona de citire automată; zona CIP.

„Adresa de domiciliu a titularului nu se va mai înscrie în formatul tipărit al cărții electronice de identitate, ci doar în format electronic, pe suportul de stocare-CIP. Totodată, pe suportul electronic de stocare se include datele biometrice ale titularului, respectiv imaginea facial și impresiunile papilare a două degete, precum şi locul naşterii și prenumele părinților”, arată DJEP Olt.

Principalele beneficii ale emiterii CEI sunt: dimensiune standardizată, similar cardurilor bancare, conform normelor europene; identitate; elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de posibilitatea utilizării ca document de călătorie; acces facil la servicii electronice şi posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.

Cartea de identitate simplă utilizată de către cetățenii care nu doresc să intre în posesia unui act de identitate prevăzut cu suport de stocare electronic cuprinde date referitoare la: denumirea statului emitent, tipul documentului; numele și prenumele; sexul; cetățenia; data naşterii; CNP; numărul documentului; data expirării valabilității; semnătura olografă a titularului; imaginea facială a titularului; adresa de domiciliu a titularului.

Directorul DJEP Olt mai spune că această carte de identitate simplă poate fi folosită exclusiv ca document de identitate pe teritoriul național, ea neavând valenţa unui document de călătorie.

Atât cartea electronică de identitate, cât şi cartea de identitate simplă vor putea fi eliberate şi pentru minorii sub 14 ani. Valabilitatea acestor documente este stabilită în funcție de vârsta titularului, astfel: cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârstă cuprinsă între 0 – 2 ani; cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârstă cuprinsă între 2 şi 14 ani; cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârstă cuprinsă între 14 şi 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.

Primele 5 milioane de cetățeni care vor solicita Cartea Electronică de Identitate vor beneficia de gratuitate, prin finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență. Ulterior, taxa va fi de 67 lei.

Pentru Cartea de Identitate Simplă, contravaloarea este de 38 lei și poate fi achitată la ghişeele CEC Bank sau la staţiile SelfPay. Programările pentru CEI se pot efectua exclusiv online, începând cu 10 iunie 2025, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI-https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/. Pentru CIS, modalitatea de programare este stabilită de fiecare structură locală, în funcție de organizarea fiecărui serviciu.

Termene de eliberare – CEI: în medie 7 – 8 zile lucrătoare, inițial, urmând ca termenul să fie redus odată cu extinderea sistemului la nivel național; CIS: 15 zile lucrătoare de la depunerea cererii.