Slătinean, după ce a primit o factură la gaze de peste 10.000 de lei: „Sunt creșteri nesimțite. Statul român le permite să facă așa ceva”

Tot mai mulți olteni își publică pe rețelele sociale facturile la gaze și la curent pe care le primesc, în această perioadă. Oamenii sunt șocați când văd sumele pe care le au de plătit, mult peste cele de anul trecut. Astfel, un slătinean a primit, în ianuarie, o factură la gaze de peste 750 de lei pentru un apartament cu două camere din centrul Slatinei. Mult spune omul, ținând cont că anul trecut nu plătea mai mult de 400 de lei. O factură record a primit slătineanul Ion Tudor. Furnizorul de gaz i-a transmis că factura pentru imobilul său din Slatina este în valoare de peste 10.000 de lei. Deși casa este pe firmă, acesta a precizat că anul trecut, în ianuarie-februarie, facturile erau, în medie, de 1.000 de lei. Oamenii sunt indignați că autoritățile nu intervin pentru a stopa creșterile chiar și de zece ori, iar scandalul facturilor continuă.

„În factură este un consum estimat, nu este regularizarea. Legile sunt făcute în așa fel încât ei (n. red. -furnizorii) să nu pățească nimic atunci când greșesc. Statul român le permite să facă așa ceva, ei își încearcă norocul. Am făcut sesizare la ANRE, nici nu pot să iau legătura cu ei prin telefon, nu funcționează această instituție deloc. Am făcut sesizare și la CEZ și mi-au spus că nu au trecut cele 30 de zile în care să primesc răspuns. Pentru mine această factură este o urgență, eu trebuie să știu cât am de plată, pentru că apoi îmi pun penalități. Facturile erau în jur de 1.000 de lei, în perioada similară a anului trecut. Ei au urcat tariful de la 161 de lei pe megawatt la 1.500 pe megawatt, creșterea este de 10 ori. Am citit contorul, să fac o comparație unde sunt cu consumul. Sunt mult peste, adică am consumat mai mult decât mi-au estimat ei. Problema este că dacă le trimit acum indexul, îmi va veni de plată, conform tarifului stabili, un miliard jumătate. Vă dați seama ce înseamnă!? Ei au obligația să vină să citească contorul, să nu mai estimeze pentru șase luni, un an, că nu au ei oameni să trimită pe teren. Este obligația lor, s-a dat lege că e obligația lor să citească contoarele”, a declarat bărbatul.

Convins că prin acțiunile sale pune presiune pe companiile din domeniu, dar și pe autorități, slătineanul a contestat prețul pe megawatt pe care furnizorul l-a înștiințat că îl are de plătit. Problema este că există neconcordanțe mari între ceea ce a răspuns oficial furnizorul și ceea ce a facturat. Astfel, furnizorul l-a înștiințat că serviciile îi sunt taxate cu 161 de lei, conform contractului, însă, în factura primită a două zi, prețul era de 1.539 de lei.

„Aceste creșteri de 1.500 de lei sunt nesimțite, pentru că, având contract cu ei, mi-au trimis o notificare prin care îmi spuneau că prețul va fi mărit. Mi-au spus acolo că prețul va fi mărit la 1.500 și ceva de lei, exact cât scrie pe factură. Eu am răspuns notificării și m-a sunat și reprezentantul lor zonal să-mi spună că au și o ofertă, dacă nu sunt de acord cu notificarea. Mi-au făcut o ofertă de 770 de lei, de la 161 lei la 700 și ceva de lei este o creștere foarte mare. Le-am spus că și așa mi se pare mult. Eu nu contest că prețul gazelor a crescut, dar creșterea este de cinci ori mai mare. Și i-am întrebat de ce mi-au trimis notificare inițială care reprezintă o creștere de 10 ori mai mare!? Eu nu am acceptat oferta, notificarea, am și denunțat acest contract, după care le-am făcut alte solicitări. Eu am dovada că am renunțat la serviciile lor, fără să mă mut la alt furnizor. Ei nu au ținut cont că nu sunt de acord cu prețul de 1.539 de lei, nu au luat în considerare că am refuzat oferta de 700 și nici că am renunțat la serviciile lor. Nu, au facturat la prețul cel mai mare! De ce nu mi-au facturat la ultima notificare pe care mi-au făcut-o de 280 de lei!? Eu i-am întrebat la ce preț mi se va factura gazul, începând cu luna ianuarie. Ei mi-au răspuns că prețul va fi cel din contract, de 161 de lei. Eu am dovada că mi-au transmis, iar a doua zi îmi vine factura cu 1.539 de lei ….Plângerile mele sunt în analiză…”, a mai spus slătineanul.

Acesta se arată indignat că autoritățile nu iau atitudine în acest scandal, pentru că facturile pun presiune pe familii întregi, dar și pe bugetele instituțiilor publice care nu vor putea să suporte sumele fabuloase.

„Statul română trebuie să ia atitudine. Statul român le permite, prin legile sale, ca ei să nu pățească nimic dacă greșesc, dacă noi greșim față de ei, noi devenim penali din prima clipă. Aceste legi trebuie să fie schimbate, sancțiunile împotriva lor trebuie să crească considerabil. A fost o știre că ANRE a amendat furnizorii cu 400.000 de lei, păi la ce încasări au! Amenda asta înseamnă o pungă de semințe pentru ei! Fum în ochi pentru populație, ca să credem noi că instituțiile statului își fac treaba”, a mai spus slătineanul, care a primit o factură de peste 10.000 de lei la gaze (foto).

Bărbatul a avut probleme și cu furnizorul de curent, în cele din urmă reușind să disciplineze compania la acest capitol. Certat de angajatul furnizorului că nu l-a găsit acasă pentru a citit controlul, slătineanul a trimit o sesizare prin care a solicitat ca verificarea indexului de consum să se facă cu programare, fiind stabilite dinainte ziua și ora la care vor veni.

Totodată, acesta îi sfătuiește pe toți să ia atitudine și să facă sesizări și plângeri la instituțiile statului.

„Am fost la sediu furnizorului de curent din Slatina, m-au ținut afară două ore, nu doar pe mine, lumea nu avea acces în sala de așteptare. Totul a plecat de la citirea contorului din casă. M-a sunat un domn că e de la curent, că a venit la ora 12.00 și că nu suntem acasă, că el când citește contorul!? Trebuie să stau toată ziua să-i aștept pe ei, că nici nu știu când vin. Ca cititor de contor tu mă cerți pe mine, îmi spui că nu am fost acasă! Am transmis un mail, le-am spus că nu-i mai las să intre la mine în casă…Ideea este că poate intra oricine, oricând, dându-se drept cititor de contoare…Tu nu poți să ajungi în sediul lor decât dacă îți face programare și stai cu orele pe acolo. Le am transmis o solicitarea prin care i-am anunțat că la mine în casă nu vor mai intrat să citească contorul decât dacă își fac programare. Eu nu stau acasă să-i aștept pe ei! Dacă toți am face treaba asta…atunci ar vedea ce înseamnă societatea civilă. Ei ne calcă în picioare, pentru că noi le permite. Dacă ne-am uni și am face treaba asta și i-am bubui cu astfel de mesaje, ar vedea că nu suntem proști. Mi-au spus că nu au acest serviciu! Ce mă interesează pe mine, să-l facă! În final, mi-au transmis că mă vor înștiința când vin”, a conchis slătineanul.

Reclamațiile privind facturile la gaze și curent pot fi făcute la OPC Olt, tel.: 0249/415.531, fax: 0249/424.182; email: reclamatii.olt@anpc.ro. Autoritatea Națională de Reglementare din Domeniul Energiei-ANRE: tel: 0374554265, mail: anre@anre.ro

foto din deschiderea articolului: prezentare generală, contor gaz