Zeci de persoane au protestat vineri, 5 mai, în fața Prefecturii Olt împotriva deciziei autorităților de a închide podul de peste Râul Olt, dintre Drăgășani (județul Vâlcea) și Poganu, comuna Verguleasa (județul Olt). Oamenii spun că drumul pe care îl parcurgeau în șapte-opt minute este făcut acum în mai bine de o jumătate de oră, pe rutele ocolitoare puse la dispoziție de autorități. Întreaga comunitate este afectată de închiderea acestui pod, iar oamenii din zonă vor să vadă expertiza tehnică în urma căreia s-a luat această decizie.
Oamenii spun că viața lor s-a complicat, după închiderea acestui pod, că nu își mai pot duce copiii la școală.
„Podul s-a închis, pentru că a picat o balustradă pietonală, podul nu are absolut nimic. Înțelegem că nu s-a făcut o expertiză avizată și s-a închis podul pentru o balustradă pietonală care a căzut. Podul este închis, nu mai traversăm pe el, ne-a complicat viețile, nu mai putem circula, nu mai putem duce copiii la școală, salvare, poliție, pompieri. Avem rute ocolitoare, ca să ajungem în Drăgășani, dus-întors, facem undeva la 80 de kilometri. Vrem să vedem și noi expertiza, noi nu credem că a fost făcută o expertiză făcută. Vrem să o vedem. Balustrada pietonală a căzut în râul Olt, nici măcar nu au venit să o ridice de acolo. Noi vrem o expertiză avizată, nu vrem să punem în pericol cetățenii care circulă pe acel pod. Dar nu s-a făcut o expertiză. De la Craiova ne spun că vor veni să facă o expertiză, ceea ce înseamnă că nu a fost făcută. Este ochiometrică, ceva oficial….”, a spus George Tulea.
Marcel Safta spune că din 21 martie, când autoritățile au închis podul, nimeni nu a mai trecut pe acolo. Acesta se îndoiește că a fost făcută o expertiză și vorbește despre nepăsarea autorităților care au acest pod în administrare.
„Din 21 martie, de când au închis podul, nu a mai venit nimeni acolo. Nu s-a făcut nicio expertiză, ne-au mințit că în două săptămâni se va face o expertiză, nu a venit nimeni la fața locului. S-a făcut o expertiză cu ochiul, au venit au văzut și au plecat. Au spus că o să vină un utilaj care vibrează podul și văd în ce măsură este afectat. Nu a venit nimeni. Au pus niște balize, vântul le-a dat jos, nu au venit să le ridice, a rămas în paragină. Podul este făcut de nemți în 1901, nu are niciun fier torsionat, niciun nit sărit, nu se vede niciun defect la acest pod. A picat o alee pietonală care e făcută în 1964 de români, pusă ulterior. Pentru asta nu vedem de ce podul să rămână închis. (…) Să-l repare, este un drum național, nu leagă două sate. Nu stăm 10-15 ani să facem rute ocolitoare și cine știe ce drumuri. Este vina autorităților, pentru că din 2011 până acum nu au făcut nimic. Trebuia să ia măsuri, să se facă o investiție minimă și să dea drumul la pod. Nu știm ce interese sunt, să facă un pod nou sau altul lângă el. Din Verguleasa ajungeam la Drăgășani în 7-8 minute, maximum 10 minute, iar acum ajungem în 30-40 de minute. De la Verguleasa venim la Moșteni și trecem, apoi, la Drăgășani. Avem copii care merg la școală. Sunt persoane care au trei copiii, fac câte trei drumuri pe zi. Doamna stă la 3 kilometri de Drăgășani…Nu se poate. (…) De fiecare dată când am contactat autoritățile, ne-au spus că în maximum o săptămână-două se face expertiza. Asta ne-au spus mereu, că fac expertiza. Au trecut două luni (de la închiderea podului) și nu a venit nimeni pentru nicio expertiză”, a spus Marcel Safta.
O femeie din Verguleasa spune că face trei drumuri pe zi la Drăgășani, pentru a duce copiii la școală.
„Merg de trei ori pe zi la Drăgășani, duc copiii, la 12 iau una din fete, apoi o iau pe cealaltă. Bunicii sunt în oraș, fac drumuri permanent, 2-5 drumuri pe zi. (…) Noi așteptăm un răspuns și o să protestăm în continuare”, a spus femeia.
Un bărbat, mediator școlar la un liceu din Drăgășani, spune că mulți copii nu mai vin la școală, drumul lung pe rutele ocolitoare determinându-i pe unii să nu mai frecventeze cursurile.
„Doamna Pistol de la Drumuri Naționale Craiova ne-a spus că va da jos pasajul pietonal și cât de curând va da drumul la trafic sub 7,5 tone. Ceea ce nu s-a mai făcut. Sunt alte interese. Ne spun că fac alt pod și ei nu au fost în stare nici să-l vopsească pe acesta. Sunt mediator școlar la liceu, nu mai vin copiii la liceu. Avem mari absențe. Se favorizează abandonul școlar”, a spus bărbatul.
Prefectul județului Olt, Florin Homorean, a avut o discuție cu protestatarii în fața instituției, iar o delegație a fost în sediul Prefecturii Olt.
„Situația este cunoscută, circulația a fost închisă din motive de siguranță rutieră. Se va construi un nou pod, aceasta este propunerea expertului tehnic. Suntem conștienți de problema dumneavoastră și de greutățile pe care le întâmpinați pentru că acel drum rutier a fost închis. Siguranța primează. Un expert tehnic a decis că acel pod trebuie închis din motive de siguranță, pentru că nu mai era sigur pentru exploatare. La nivel județean se caută soluții pentru a găsi o variantă ocolitoare mai scurtă, decât ce care a fost furnizată în 9 martie. Din păcate, nici această soluție nu poate fi pusă în aplicare imediat, pentru că necesită anumite lucrări, care trebuie să fie avizate, proiectate. Este vorba despre ocolirea pe Centrala Hidroelectrică de la Drăgășani. Soluția tehnică propusă de către proiectantul care a făcut proiectul de reabilitare a întregului drum DN67B, de la Drăgășani la Pitești, a fost de construcție a unui pod nou. Aceasta este soluția tehnică. Această soluție va fi pusă în aplicare de către CNAIR, dar nu se poate peste noapte, este un litigiu cu modernizarea și reabilitarea acelui drum (…)”, a spus prefectul județului, Florin Homorean.
Protestul a fost avizat de autorități pentru 400 de persoane, însă comunitatea locală nu a reușit să se mobilizeze la un asemenea nivel, fiind aproximativ 60-70 de persoane prezente.
Prefectul Florin Homorean și Marcel Safta, unul dintre organizatori