DRDP Craiova a lansat o procedură simplificată pentru efectuarea unei expertize la podul de la Poganu (comuna Verguleasa), care leagă județele Olt și Vâlcea. Din expertiză trebuie să reiasă măsurile de punere în siguranță prin care circulația rutieră poate fi reluată pe pod măcar pentru mașinile cu o greutate de cel mult 3,5 tone.
Potrivit CNAIR, contractul pentru noua expertiză a podului are o durată de 15 zile, cu o valoare estimată de 195.000 de lei, fără TVA, iar termenul de depunere a ofertelor este 11 mai 2023.
Directorul Secția Drumuri Naționale (SDN) Slatina, inginerul Adrian Motorga, speră să se prezintă cineva la această licitație, pentru că în 15 zile de la declararea câștigătorului trebuie să fie efectuată expertiza. Acesta a precizat că expertiza trebuie să stabilească dacă se poate deschide circulația măcar pentru autovehiculele cu o greutate de cel mult 3,5 tone.
„În 2019, am avut expertiza la pod, în baza proiectului mare, pentru reabilitarea DN67B. Expertul a considerat că nu se mai poate repara acel pod, că trebuie executat un pod nou în paralel cu cel vechi, dar se poate folosi până la darea în folosință a podului nou, cu condiția să nu se întâmple evenimente majore pe pod. Și s-au întâmplat. DRDP Craiova, în urma acelui eveniment, inițial, a căzut trotuarul, ne-am întâlnit cu prefecții de Vâlcea și de Olt, noi ISU, Primăria Drăgășani, a luat, în regim de urgență, măsuri de limitare a tonajului. În paralel, DRDP Craiova a solicitat expertului care a făcut expertiza să ne spună dacă mai poate fi folosit sau nu. Experul ne-a trimis adresă că nu mai poate fi folosit, pentru că a avut loc un eveniment major. Noi am închis podul în urma adresei. (…) Am solicitat la CNAIR să se facă o nouă expertiză, din punct de vedere al siguranței circulației și nu neapărat al podului, pentru că deja știm că nu se mai poate repara, ca să putem lua niște măsuri, să putem da drumul măcar la 3,5 tone. Compania a fost de acord și ne-a băgat pe procedură simplificată de achiziție. Astfel, există niște termene, pe 11 mai se deschis ofertele, dacă se prezintă cineva. Dacă se prezintă și avem o ofertă pe 11 mai, în cel mult cinci-șase zile se analizează oferta, se dă câștigătorul, iar de la această dată avem 15 zile stabilit prin procedură de achiziție să ne facă expertiza. Mă interesează pentru 3,5 tone, cu extensie la 7,5 tone. Nu știm dacă se prezintă cineva, și dacă se prezintă este posibil ca expertul respectiv să păstreze concluziile primei expertize sau din contră, să ne dea ce ne interesează pe noi și pe cetățeni, adică măcar să deschidem pentru 3,5 tone. (…) Toate acestea se fac în urma unor determinări și a unor măsurători și expertizări, se fac calcule de rezistență”, a spus inginerul Adrian Motorga.
Potrivit CNAIR, în 2019, DRDP Craiova a comandat o expertiză tehnică a podului din care a reieșit că starea tehnică nu prezintă siguranță și se recomanda închiderea circulației și construcția unui pod nou. Constructorul nu a dat curs solicitărilor de a înainta proiectul tehnic actualizat, iar contractul a fost reziliat în vara anului 2021, pe rolul instanței fiind înregistrat un litigiu.
„Astfel, CNAIR a înaintat expertiza constructorului (Delta ACM SRL) și a cerut acestuia să reactualizeze proiectul tehnic conform datelor din expertiză. Urmare a faptului ca antreprenorul nu a dat curs solicitărilor de a înainta proiectul tehnic actualizat conform expertizelor tehnice actualizate, contractul a fost reziliat în luna iulie 2021. Pe rolul instanței se afla un litigiu între CNAIR (DRDP Craiova) și SC Delta ACM SRL pentru rezilierea contractului la obiectivul “Modernizare DN67B Scoarța – Pitești km. 0+000 – km. 188+200”. Până la soluționarea definitivă a dosarului în instanță, nu putem demara procedura de achiziție publică privind reactualizarea proiect tehnic de execuție la acest obiectiv. În data de 08.03.2023 s-a produs prăbușirea unei bucăți din trotuarul pietonal aflat în consolă, având o lungime de aproximativ 30-50 cm. La acel moment, expertul a notificat și a cerut DRDP Craiova închiderea de urgență a circulației autovehiculelor și celei pietonale pe pod pentru a nu pune în pericol viața celor care îl tranzitează”, arată CNAIR.
Pe 21 martie, CNAIR a dispus închiderea circulației, stabilind ruta ocolitoare: DN64 (Drăgășani) – DJ678C (Orlești) – DJ678 (Buciumeni) – DN67B (Câmpu Mare).
Oamenii din zonă sunt nemulțumiți, iar pe 5 mai au protestat în fața Prefecturii Olt. Aceștia spun că un drum pe care îl făceau în cel mult 10 minute, îl parcurg acum, pe rutele ocolitoare, în mai bine de o jumătate de oră.
sursa foto: Facebook CNAIR