Opt cadre didactice de la Liceul „Nicolae Titulescu” Slatina au vizitat o școală din Malta, în cadrul unui proiect Erasmus. Experiența, relatată în cadrul unui atelier

Opt cadre didactice de la Liceul „Nicolae Titulescu” Slatina, județul Olt, au vizitat, anul trecut, o școală din Malta, în cadrul Programului Erasmus, proiectul liceului slătinean „The inclusion of students with few opportunities into the European dimension”, conceput de profesoara Cristina Mazăre, primind atunci cel mai mare punctaj din țară, 92 de puncte. În cadrul unui Atelier non-formal, ce a avut loc joi, 12 octombrie, la Liceul „Nicolae Titulescu” Slatina, profesorii care au vizitat școli din Malta au vorbit despre sistemul de învățământ din această țară.

Proiectul, în care sunt implicate unități de învățământ din România, Malta și Grecia, a avut în centru elevii cu posibilități reduse, cei cu un nivel de trai redus.

„Un proiect care are două componente, unul se adresează profesorilor, iar o componentă se adresează elevilor. Componenta care se adresează profesorilor s-a desfășurat deja în Malta, în mai anul trecut, au fost opt cadre didactice de la Liceul „Nicola Titulescu” Slatina care au participat la această mobilitate. Partenerii de proiect sunt Malta și Grecia, în cadrul acestui proiect avem un ghid, ca produs final, de resurse, s-au implementat cinci noi metode de predare, grupul țintă fiind elevi cu posibilități reduse. Țintim spre elevi care au dificultăți de învățare, un nivel de trai scăzut care au părinți plecați în străinătate sau sunt orfani și 10 planuri de lecție pentru astfel de elevi. Sunt metode creative, inovative, preluate de la partenerii din Malta, care au mai multă experiență, și adaptate la fiecare școală în parte. De exemplu, ziua fiecărui elev poate să fie diferită în funcție de scopurile pe care și le propune lecția”, a spus profesoara Elena Vlădescu, asistent manager de proiect.

În cadrul unui Atelier non-formal (foto), ce a avut loc joi, 12 octombrie, la Liceul „Nicolae Titulescu” Slatina, profesorii care au făcut deplasarea în Malta au vorbit despre sistemul de învățământ din această țară.

„Sunt copii care au dislexie și discalculie (n. red. – tulburarea de calcul și rationament matematic), nu reușesc să învețe să citească. Nu sunt lăsați cu învățătoarele toți grămadă, sunt identificați, au anumite teste pe care le aplică și apoi se lucrează în grupe de câte 5-6 elevi. Nu sunt lăsați cu învățătorii, lucrează cu cadre specializate, cu program personalizat”, a spus o profesoară, care a participat la acest proiect.

Un alt cadru didactic, care a fost în Malta, a precizat că a întrebat ce se întâmplă cu elevii care nu știu să citească, la finalul ciclului primar.

„Dacă se confruntă cu elevi care nu știu să scrie și să citească, am întrebat ce fac. Ne-au răspuns că sunt psihologi în școală care se ocupă de acest lucru, că merg în clase și aplică testele respective, după care sunt sunați părinții, sunt chemați la școală, li se expune problema copilului. Cei mai mulți părinți aleg să se implice. Nu trec mai departe niciun copil care nu știe să scrie sau să citească, care nu a acumulat informațiile necesare pentru a trece mai departe. Dacă nu a achiziționat informațiile, ei nu trec mai departe”, a spus profesoara.

O discuție interesantă a fost cea legată de identitatea de gen, reprezentanții unității de învățământ din Malta explicând cum procedează ei când au astfel de elevi.

„Într-o discuție cu directorul instituției, vorbeam despre identitatea de gen. (…) Mi-a spus că atunci când identifică asemenea elevi, pentru ei este absolut în regulă. Dacă o elevă vine și spune că se numește Petre, niciunul dintre profesori nu o contrazic și îi spun Petre, pentru că ea așa își dorește. Ea este strigată așa de toți colegii și de toți profesorii și doar pe diplomele oficiale nu este trecut acest nume”, a mai explicat o profesoară de la Liceul „Nicolae Titulescu” Slatina.

Proiectul cu fonduri europene implementat de Liceul „Nicolae Titulescu” Slatina, care are o valoare de 60.000 de euro, va continua, urmând ca profesori și elevi din România și Malta să meargă, în primăvara anului viitor, în Grecia.